Rabarberpaj med knäckigt täcke

Detta är ett recept som dyker upp lite varstans på nätet, och flera har hänvisat till Linda Skugges blogg. Receptet räcker gott och väl till två medelstora pajformar.

500 g rabarber, skurna i små bitar
(socker)
150 g smör
1/2 dl ljus sirap
1 dl grädde
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 dl havreygryn
2 dl socker

  • Lägg rabarbern i botten på en ungsfast form och strö över lite socker
  • Smält smöret i en kastrull och häll i sirap och grädde
  • Vispa ihop och dra sedan av kastrullen från värmen
  • Blanda sedan mjöl och bakpulver i en skål. Tillsätt havregryn och socker och blanda sedan ner tillsammans med knäckblandningen. Bred sedan blandningen över rabarberna och grädda ca 25 min 175 grader eller tills ytan fått gyllenbrun färg.
Servera ljummen med glass eller vaniljvisp.

Vi gjorde inget uppkok på sirapsgrädden, vilket jag kan tänka mig att man ska göra. Nästa gång ska jag också prova att ta hela decilitern sirap, mindre socker och kanske något mer havregryn, eller prova med müsli.
Pajen var mycket godare dagen efter, då rabarbern fått mosa till sig lite, men knäckytan hade då å andra sidan blivit lite mjuk, men det gjorde inte så mycket :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0