Franskt på faten



Igår var det premiärbesök på F12-gruppens franska, kallad LeRouge. Med fördrink på absinth och det vackert röda, dunkla gav det ett spännande första intryck. Visst tog det lite tid att få menyer men en försiktig arrogans hör nästan till konceptet. Brödet serverades i små papperspåsar och var en kul grej tyckte jag.

Det rådde ingen brist på antalet rätter att välja från, men jag tyckte kanske att ursprunget blev lite väl utspritt. Det fanns mycket sydeuropeiskt som jag inte direkt kopplar till Frankrike, men vad gör väl det om det smakar gott?

Jag beställde till förrätt: JAMBON CRU A LA MENTHE, Lufttorkad skinka med fänkål, äpple och mynta

Och det är nu jag känner att jag kanske är lite gniden? 135kr för två skivor tämligen ordinär spansk skinka med grönsallad... Inga gomsegel i givakt eller smaklökar i paralys. Jag vill bli hänförd, nyfiken, imponerad. Aja..

Vidare till varmrätten som blev THON A LA NICOISE, Grillad tonfisk med sardell, kapris och oliv. Fint stekt och vacker att se på. Lite salt och sidorätten ARTICHAUT ET HARICOTS, Stekt kronärtskocka och bönor med citron och vitlök, ville liksom aldrig riktigt lira med smakerna i den fina tonfisken. Tomatsallad hade nog varit kalas till tror jag.

Tyvärr såg jag inte vad vi drack för vin med det var ett halvfylligt rött som passade utmärkt till min fisk och som tåldes att fyllas på en och två gånger.

Som avslutning blev det El Diablo och CRÈME BRÛLÉE med mango och passionsfrukt. Jag älskar creme brulé och den gjorde ingen besviken.

På det hela taget en angenäm afton, men jag hade nog ändå hoppats på lite mer från köket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0