Små och stora köksprojekt

Själv har jag ägnat mig och både stora och små köksprojekt den senaste tiden. Jag har helt enkelt haft lite välkommen matlagninslust som har resulterat i vardagslyx och helgmys. Först ut i listan är en halstrad fjordlax med färskpotatissallad. Lax är ju enkelt, och den vi köper i affären har ju varit djupfryst, så man behöver inte oroa sig för bakterier eller annat.


Halstrad lax med färskpotatissallad

Bara tina långsamt och hota lite med en riktigt het stekpanna, så behåller den sin saftiga, salta - och för laxen karakteristiska feta smak. Salladen gjorde jag med de minsta färskpotatisarna jag kunde hitta, och blandade dem med gurka, rödlök, gräslök, tomat, parmesan och solrosskott. Vinägretten gjorde jag med rapsolja, fransk senap och rikligt med honung.

Till midsommar har jag de senaste 10 åren valt att adoptera en sommarrätt som härstammar från familjens somrar i skärgården utanför Rockneby. Där fick man burkskinka (som ratas av de flesta jag känner) med färskpotatis och en remouladsås på majonäs, gräddfil, ärtor, gräslök och bostongurka. Rätten kommer sannolikt aldrig att ta sig in på listan över världens mest efterfrågade, men för mig är den en definition på sommar.


Färskpotatis med burkskinka och gräslöksremoulad

Jag kan knappast ta åt mig äran för nedanstående läckerheter, men inte desstomindre är de sommar i en koncentrerad explosion av sötma och solsken. Smultron är lika läckra som de är svåra att hitta, och när jag väl kommer över några så försvinner de fortare än jag hinner tänka tanken på att göra något mer kreativt än att stoppa dem i munnen. :-D


Smultron från trädgårdslandet på Svartsjölandet

När goda smickrar mig med att vilja komma och bli bjudna på middag måste man såklart försöka lite extra. Paret M&M skulle få något sommarenkelt, men ändå omsorgsfullt tillagat. Jag började dagen innan med att montera Ceasardressing enligt klassiskt recept. En majonäsbas på halvkokt ägg med sardeller, fransk senap, vitlök och honung. Detta skulle bli en hemgjord Ceasarsallad med grillat kycklingbröst.


BLT sandwich med Ceasar-dressing och machesallat

Till detta serveras såklart stora blad av Romansallat, krutonger på hembakt bröd, chili- och honungsrostad bacon, parmesan och machesallat. Till dagen efter fanns lite kyckling, bacon och Ceasar-dressing kvar, vilket passade perfekt till en BLT med Ceasar-dressing.


Rabarber-consommé med Jordgubbs- och stjärnaninssorbet

Som dessert till Ceasar-salladen hade jag gjort en Rabarber/ingefära-consommé som jag serverade med Jordgubbs- och stjärnanissorbet och en basilikacreme. Consommén och sorbeten var en riktig höjdare och jag kommer att göra dem fler gånger i nya utformningar.

Slutligen blev det i veckan en klassisk lasagne. Det var länge sedan jag gjorde lasagne och eftersom jag hade tomatsås i kylen, från mitt lyckade försök att göra sås på rostade färska tomater och paprikor, var det ett bra tillfälle att använda fina råvaror som grund för en klassisk medelhavsrätt.


Klassisk lasagne med basilika och riven parmesan

Med lika delar nötfärs och gul lök blir det en matig rätt som räcker till många. Tomatsåsen blandade jag tillsammans med löken och färsen (och överblivna sardeller), som fick reducera till en kompakt kötfärssås. Bechamelsåsen gjordes på bottenredning och vanlig mjölk, blandades med riven lagrad ost och smaksattes med rostad vitlök och riven muskot.

Färska lasagneplattor, bechamel, färssås och riven parmesan. Så enkelt och ändå så gott! Lasagne räcker till många lyxiga matlådor och serveras med fördel med färskt riven parmesan och fruktig tomatsås.

Kommentarer
Postat av: xiaofang

aware of them. But a weblog is more like a rough draft than a finished product, so you should treat this like — well, like the rough draft of a card catalog, I gues[url=http://www.uggspeichernboots.com/]ugg boots chestnut[/url]

2010-10-28 @ 03:44:45
Postat av: xiaofang

på bottenredning och vanlig mjölk, blandades med riven lagrad ost och smaksattes med rostad vitlök och riven muskot.<strong><a href="http://www.cheapwatches4sale.com/">rolex watches</a></strong>

2010-10-28 @ 03:48:54
Postat av: Lovisa

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-05-07 @ 19:11:02
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0