Med farten upp

När jag ändå har farten upp, och ändå inte är så intresserad av Robinson som går på TV just nu, passar jag på att uppdatera med ytterligare några av bilderna från det jag lagat nyligen.



Ugnstekt kotlett med rödlökssmör och lök- och äpplechutney. En idé som jag absolut måste fila lite på och nu har jag köpt rimmat sidfläsk istället, så det blir morgondagens projekt.



Löjrom, löjrom och löjrom. Detta underbara havets guld från Kalix kalla sjöar. Just nu finns det gott om det i frysen tack vare min mycket generösa svärmor. En citronskiva, lite smörstekt bröd, rödlök och creme fraiche kan rädda vilken mörk höstkväll som helst.



En snabb lördagsbrunch med lite kylskåpsrester blev en otroligt lyckad smakkombination. En snabblagad wrap (på tunnbröd från Lövånger) med rökt lax, färskriven pepparrot, färskost, gräslök och spenat. Det här skulle jag kunna tänka mig att bjuda på som plockmat på festen, packa i lunchlådan eller i utflyktskorgen.



Väl hemma från sommarens utflykter fyllde vi på lagret med västerbottenost. Här i sin enklaste form med färskplockade hallon. Man behöver egentligen ingen ursäkt för att äta god ost! Under året har jag konsumerat parmesan som godis, och det är en lyx man inte behöver välja bort.



Min sista bild blir ett sommarminne från Burträsk. De otroligt fina vännerna där uppe som bjuder oss på surströmmingsklämma, och man lär sig faktiskt. I och för sig är pillet runt omkring bättre än själva smaken, men det är nåt speciellt med Norrlandskvällarna på sommaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0