Pizza och pilgrimsmusslor

Det var länge sedan jag skrev om min egen matlagning och det är inte för att jag lagat mindre mat utan mest för att den har tagit slut innan jag hunnit ta några bilder och sen tappar man snart tråden. Ikväll skulle vi på fest men den blev inställd pga baconsjukan. Det gav istället möjligheten att ta ett extra varv i affären. Jag såg färska pilgrimsmusslor och eftersom jag inte tidigare lagat det blev jag sugen att testa och det passade dessutom bra som en lättare lunch.



Det blev en enkel tillrättning med lök och vitlök sauterad i olivolja och vitvinsvinäger. Till det gjorde jag chilimarinerade tomater som serverades med det hastigt halstrade brödet och pilgrimsmusslorna. Väldigt inspirerande när god mat är så enkel att laga. Jag ska variera det med en smör/citronsås och kanske något med parmesan till?

I affären blev vi också rörande överrens om att det var pizza vi skulle laga till kvällsmat. Ibland är det enkelt! Billig mozarella, championer och tomater ner i korgen. Degen sattes utifrån det vanliga matbrödet (med havregryn i) men med lite mindre jäst och längre jästid istället. När jag roddade i kastrullskåpet hittade jag en pizza-plåt (med hål i botten) och blev väldigt lite förvånad. Jag är en samlare av rang, och se! Nu kom det till användning :-D



När det väl blev dags för gräddning körde jag plåten varm och kavlade (ja, jag kan tyvärr inte slänga degen så där snyggt som bagarna kan) degen tunnt. Tomatsås, mozarella, svamp och tomater. Lite lök, oliver och skinka också och sen in i ugnen. Degen blev lite för söt och saknade lite sälta. Det är inte riktigt samma sak med pizzadeg som med matbröd, så jag ska justera receptet lite. Degen blev hur som helst tunn och krispig så det blev bra pizza i slutänden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0