Kryddbröd (från Rikkeracer)

Det börjar faktiskt bli lite ordning på brödet med råg i. Efter ihärdiga försök har jag trixat ihop följande recept:

2,5 dl vatten ca. 20 grader
1/4 pkt jäst
1 msk maltsirap (finns i hälsokostbutiker)
2 msk mörk sirap
2 msk matolja
1 msk japansk soja
100 g grovt rågmjöl
365 g vetemjöl special
1 tsk anis
1/4 tsk kummin
1/4 tsk salt


Blanda vatten och jäst. Stöt kryddorna i mortel och blanda i med vätskan och resten av ingridienserna. Kör i maskin ca 15 min, eller tills degen släpper kanterna. Ha hellre för mycket mjöl och pytsa i vatten än tvärtom.
Låt vila 30 i bunken och kör sen ytterligare en knådning nån minut
Jag jäste brödet i korg i ca 90 min. och det gör stor skillnad mot kortare tid.
Brödet hade fastnat lite i korgen, annars hade det jäst fint.
Grädda 30 min 175 grader (200 från början. Sprutade brödet med lite vatten innan jag satte in det i ugnen).


Det är fortfarande inte som Skansenlimpan men ganska gott ändå. Jag vill fortfarande veta vad det är för slags malt de har i sitt bröd...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0