69:an bäst!

Mitt testbröd #69 tar hem priset som godaste bröd hittills. Jag har från början utgått från ett generiskt grundrecept som jag varierat i oändlighet (iallfall fram tills nu 69 olika varianter) och nu tycker jag att det blev riktigt bra. Inte för att jag kommer att sluta experimentera, men jag lägger upp receptet här så jag kan tvinga Ulrika och min syster att baka det, så jag får ett utlåtande från henne också.

Fänkålsbröd enligt testrecept #69

Fånkålsbröd:

300 g rumstemp vatten
1/4 pkt jäst
2 msk mörkt muscavadosocker
60 g havregryn
1 tsk mald fänkål
330 g vetemjöl
1 rågad tsk salt

Jag körde degen på halvfart i 12 minuter (efter 8 minuter börjar den släppa kanterna och runt 12 minuter är den blank och smidig). Sen fick den vila i bunken 30 min för att sedan vrängas några gånger på mjölat bakbord. Jäs i korg 60 min och sedan grädda (ångad ugn) 8min/250 grader + 10min/150 grader.

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Jag visste väl du hade beprövade recept dela med dig av! Inga konstigheter där inte - tack för det. Känns befriande slippa läsa en bakbeskrivning mer än 4 rader lång. Färsk jäst, mald fänkål och en sån där efterlängtad jäskorg bort och jag kan returnera variant #70 med stor ära.

2009-01-27 @ 00:19:34
URL: http://eatitandyouwill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0