Baguette på vetepoolish

Det där med poolish kanske inte är så tokigt? Jag vill testa mer och gjorde häromdagen ett bröd som senare blev en baguette. Fördegen fick stå en timme tills det var en hel del små bubblor på ytan. Jag gjorde degen ganska vek och hade i saltet för på slutet av knådningen. Det _gör_ skillnad, så det få bli så på några fler tester.

Just det här brödet stod sedan 3 timmar i kylskåpet, blev burdust utbakat på mjölat bänk och sedan rullad till en baguette. Jag blev förvånad över spänsten i degen. Den jäste sedan 30 min på plåten och gräddades 15 min i 225 grader.



Denna gång hade jag bara ett litet ugnsfat med vatten i. Det funkade bättre och blev ett smakrikt och fint bröd! Självklart är brödet som godast när det är nybakat, vilket är en bra ursäkt för att få trycka i sig en skiva extra eller två.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0