Restaurangbesök (från Rikkeracer)

Den här veckan har jag haft tillfälle att springa på restauranger i tid och otid och det känns ju som ett ganska angenämt besvär. Det har hur som helst varit en vecka kantad med god mat.
I fredags bakade jag oliv- och lökfocaccia och gjorde en basilikacreme till.

I lördags var jag med Sara på stan och tog först en drink på Reisen. Bra drinklista och duktig personal. S tog en mohito och jag drack en äppeldrink med gin och passionsfrukt. Smarrigt. Sen knallade vi till Mårten Trotzig där S käkade renytterfilé med västerbottensrösti. Jag åt oxfile med polenta och filodegsinbakade primörer. Innan vi knallade hem tog vi varsin dessert på Gondolen, men det kunde jag nog ha varit utan...

I söndags gjorde jag avocado- och laxtartar med chilimarinerade kräftstjärtar. Sen grillade jag focaccian och serverade den till smördegsinbakade laxfiléer och en grillad polentatimbal. Jag spädde ut resterna av basilikacremen och det funkade utmärkt som sås. Nykokt rabarberkräm och jordgubbsglass fick avsluta söndagens frossa.

I onsdags ringde min kompis Peter och vi gick ner runt hörnet där jag tog en hamburgare på MEST. Den var tyvärr söndergrillad och stället luktar desinefktionsmedel. Vi skulle gått till 4 knop istället, men jag ville ju kolla in MEST eftersom jag åker förbi nästan varje dag.

Idag tog jag och Jörgen en fredagslunch på Landet. Deras bröd är värt att dö för! Trevligt att lyxa lite också. Och nu ikväll hag jag grillat mitt mannagrynsbröd som jag gjorde tidigare i veckan. Lite basilika, tomar och vitlök och simsalabim så har man världens enklaste bruschetta och det är ju så gott! Mitt anisbröd står och jäser och jag ska precis lägga på tonfisken på grillen.. Mmmm....

Mat är livet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0